ההלם היה מוחלט, אצל כולם וגם בקהילה העסקית.
אני חושבת שבשבוע הראשון באמת הכל קפא, גם אני. נכון שהיו משברים בעולם, היו מלחמות, למדנו ששינוי זה השגרה החדשה, ובכל זאת אי אפשר היה להתמודד עם מה שהגיע.
והזמן עובר, ובעלי העסקים הקטנים מבינים שהם אחראים לעצמם. אף אחד לא יכיל או יפצה אותם.
וטוב שכך, זו מהות הקפיטליזם, רק שיהיה אפשר לעבוד כמו שצריך בכלכלה יציבה ומשק בריא. לכן בעלי עסקים חייבים להתעשת.
אני התעשתי בזכות הלקוחות שלי, הסנוניות הראשונות שרצו להיפגש. זה היה כמו צלצול השקמה בשבילי, שצריך להתחיל תנועה עם השכול ועם ההלם. ההבנה שחייבים לשמור על העסק, הכלי שלנו לביטחון ושפע גם ובמיוחד עכשיו במלחמה.
מה קורה בפגישות אימון עסקי בימי מלחמה?
הדגש בפגישות עם לקוחות זה לאפשר מומנטום של תנועה בעשייה. הנושאים שעולים בפגישות כוללים את כל מרכיבי העסק והאופן שצריך להתאים אותם למצב החדש. זה הרבה סיעור מוחות, לקחים מניסיון העבר, וחקירה של השטח כל עסק בתחומו.
1. מיינדסט תחילה
בעסקים קטנים "העסק הוא אני" – זו הסיבה שישנה חשיבות עצומה להלך הרוח, האנרגיה, המיינדסט שמסיע לנו לייצר את הפעולות פיזיות הנדרשות. המיינדסט נקבע על ידי האמונות שלנו, לכן אני מסייעת לאמץ אמונות חדשות המתאימות למצב העכשווי ותומכות את הכיוון אליו רוצים להגיע.
שלוש אמונות מחזקות
אני אחראית לשפע שלי, לכסף שלי, למציאות שאני רוצה לעצמי.
החזית הלוחמת זקוקה יותר מכל לעורף חזק וכלכלה בריאה.
תנועה בעסק מאפשרת לעסק להעניק לי חוסן ובטחון כלכלי
2. מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה, הוא יוכל לשאת כמעט כל 'איך'
את המשפט המדהים הזה ציטט ויקטור פרנקל בספרו, ואכן הלמה שלנו הוא המנוע לכל. הוא זה שנותן את הבהירות בעשייה ואת המשמעות שמייצרת מוטיבציה. לכן אני מתמקדת בלמה. למה העסק שלי חשוב דווקא עכשיו? אם אין תשובה ברורה לכך, יש לעשות את הדיוקים הנדרשים שמתאימים לתקופה. התשובה ללמה העסקי קשורה במטרות אישיות ומטרות של השפעה מטיבה על האחרים או על העולם. התשובה לכך נותנת את האנרגיה הפנימית להתקדם.
3. איך לנהל זמן בימי מלחמה?
הקשב שלנו מפוזר, הדאגה, הצורך האובססיבי לצרוך חדשות, הטיפול בילדים או בהורים. כל סדר היום שהיה לנו בזמן שגרה קרס. מאז ומתמיד האתגר הגדול של בעלי עסקים היה לנהל את עצמם, בגלל שהם תמיד יהיו במצב הבלתי אפשרי שהם גם בעלי השליטה, גם המנכ"ל וגם העובדים. בימים רגילים יש לשילוב הזה יתרון עצום של חופש אבל בימים מורכבים זה שילוב שיכול לצאת משליטה ולגרום לנזקים חמורים בעסק. אני מאמינה שבניהול זמן אין תרופת פלא לכולם, לכל אחד עובד משהו קצת אחר. אבל ההמלצה הגורפת שלי להחליט על פרק זמן מינימלי וספציפי בכל יום שבו מקדישים לעסק. בזמן זה מנתקים רשתות חברתיות, טלוויזיות, וואטסאפ, אימייל וכל הסחה אחרת כדי להתרכז, ההספק הוא תמיד מפליא כשעובדים כך.
4. מה כואב ללקוחות שלי עכשיו?
סביר להניח שאיפיון הלקוחות והעסק שלנו לא השתנה. אך בזמנים כאלה הכאבים שלהם אחרים הרצונות שלהם שונים ומצב הרוח שלהם בהתאם. לכן אני מתמקדת בימים אלה להבין בכל עסק איפה הלקוחות נמצאים? מה הם רוצים כרגע? מה הכאב שלהם? ואיך אפשר לדייק את העסק לצורך שבשטח?
את הנתונים האלה ניתן לאסוף, משיחות עם הלקוחות הקיימים שלנו, הקשבה לפניות, חקירת תוכן ברשתות חברתיות, וביצוע סקרים ושאלונים.
5. איך לשווק בימים אלה?
התכנים שנעלה יהיו כמובן עם המון רגישות ומותאמים למצב. ההבדל היום בצריכת התוכן הוא שכולם כולם מחפשים מה לקרוא ולהתעדכן. יש כרגע מצב שבו יש הרבה יותר צרכני תוכן מיוצרי תוכן ברשתות החברתיות, ולכן כל תוכן שהוא גם טוב, הוא הרבה יותר משפיע עכשיו. תכנים עם ערך חינמי רלוונטיים היום יותר מתמיד ואין סיבה שלא להמשיך איתם. תכנים ממומנים שכתובים ברגישות נדרשים גם הם, כדי לענות על הצרכים של הלקוחות. להמשיך ולשווק עכשיו מגביר את אלמנט הוודאות בסביבתנו ומחזק את המוניטין תוך כדי תנועה.
6. מותר לבקש כסף?
כן מותר להתפרנס, כולנו מבינים איך השוק עובד, יחד עם זאת נעשה הכל כדי שללקוחות שלנו יהיה קל להצטרף אלינו:
– נציע טעימות חינמיות
– נציע הנחות
– ניישם מדיניות של תרומת חלק מהרווחים
– נוודא שהתשלום קל ומהיר לביצוע
– נציע פלטפורמת אונליין
– נציע מוצרים ושירותים מותאמים למצב
– נבנה קהילה
האמת היא:
כשאת מניעה את גלגלי העסק שלך, את נותנת לגיטימציה לאחרים לעשות זאת גם.
כשאת מניעה את גלגלי העסק שלך, את מהווה השראה לאחרים לעשות דברים של שגרה גם עבור עצמם.
כשאת מניעה את העסק שלך, את מחזקת את מה שאנחנו רוצים לראות כאן יותר: כלכלה בריאה ושגרה בטוחה.