מה זו הצלחה?
איך אפשר לדעת אם רעיון עסקי חדש יהיה הצלחה או כישלון?
ובכלל ממה מורכבת הצלחה עסקית האם מדובר רק ברעיון מוצלח או שיש קשר גם למי שמנסה ליישם אותו?
האם רעיון כמו פייסבוק היה יכול להפוך לכישלון בידיים של יזם אחר?
חוקרים רבים מנסים לענות על השאלה מה הופך אנשים לבעלי עסקים מצליחים. מכל המחקרים שקראתי הכי אהבתי את ההסבר המפתיע בפשטותו של מלקולם גלדוול: התמדה!
בספרו "מצוינים" הוא מוכיח כי הצלחה אינה קשורה לאינטליגנציה, כישרון או יחוס משפחתי. מי שמצליח הוא מי שמשקיע בתחום מסוים מספיק זמן כדי להגיע לרמה של מצוינות, מצוינות מאפשרת הצלחה יוצאת דופן.
כמה להשקיע? לפחות 10,000 שעות!
השאלה היא איך אפשר להיות במוטיבציה פנימית כל כך גבוהה,
כך שנוכל להשקיע את השעות האלה ועדיין לחיות חיים טובים ובריאים?
הדרך להשקעה עבור הצלחה
הסיכוי להצליח להתמיד באופן בלתי מתפשר תלוי בבחירת הרעיון העסקי.
רעיון עסקי שמעורר בנו עניין והנאה, שהולם את הערכים הפנימיים שלנו, שהעיסוק בו מתאים לסגנון החיים שנרצה לחיות, ושמתאים לחוזקות ולכישרונות שלנו, הוא רעיון עסקי, שנוכל להתמיד בו ולהגיע להצלחה.
כאשר בוחרים באופן כזה את הרעיון החדש העשייה נמצאת בהלימה עם הצרכים הבסיסים שלנו ומטפחת את מוטיבציה הפנימית שלנו להתמיד ולעשות את מה שנדרש כדי להצליח.
לפעמים מגיעים אלי לייעוץ אנשים שיש להם רעיון עסקי נהדר אבל הוא תומך ביעדים ושאיפות שאינם שלהם. הבלבול הזה נובע מרצון להרשים אחרים, לשמח הורים או בני זוג, לחשוב בטעות שזו השאיפה האישית שלהם, לרצות להידמות לקולגות מוערכות ועוד.
בחירה עסקית שנעשית מהמקום הזה לא תצליח לגייס את המוטיבציה הפנימית הדרושה להצלחה גדולה.
אז איך יודעים אם הרעיון טוב לי?
יש 4 שאלות שעלייך לשאול את עצמך
כאשר בודקים רעיון עסקי חדש, או פיתוח השלב הבא בעסק צריך לענות כן לארבעת השאלות הבאות:
1.האם הרעיון החדש הולם את הערכים שלי, התשוקות שלי ומייצג את מי שאני?
2.האם הרעיון החדש משתלב עם תכניות אחרות שלי? (חתונה, הורות, לימודים, טיולים וכו')
3.האם יש בי נכונות לעבוד בעסק הזה גם אם השכר נמוך יותר בהתחלה?
4.האם הרעיון החדש מתאים לסדר היום האידאלי שאני רוצה לעצמי?
אם לא ענית "כן" על כל ארבעת השאלות,
לא יהיה חיבור למוטיבציה פנימית שתאפשר את ההתמדה המובילה הצלחה!
מתאמנת שהשתוקקה למצוא רעיון לעסק חדש הגיעה אלי לבחינת רעיון להקמת ליין איכותי של קפה בבתי חולים.
בחינה משותפת של הרעיון העלתה שהרעיון מייצג את הערכים שלה, היא מאוד רצתה לתמוך בקרובי משפחה שמלווים את יקיריהם החולים, היא אהבה מאוד קפה והאמינה בסגולות הטובות שלו.
עסק כזה משתלב עם תוכניות אחרות שלה ויש תמיכה מהבית.
היא הייתה נלהבת והייתה מוכנה לעבוד בתחום בשכר נמוך כדי לממש את החלום שלה.
שלוש כן מתוך 4 שאלות, אבל כשדיברנו על סדר היום שלה היא הבינה פתאום כי עסק מסוג זה דורש סדר יום שונה לגמרי ממה שהיא הייתה רוצה לעצמה.
היא לא הייתה רוצה לבלות את רוב שעות היום שלה מחוץ לבית והיא לא רצתה להיות אחראית על עובדים אחרים.
ידעתי שהעובדה שזה לא תומך בסגנון החיים שרצתה לעצמה תמנע ממנה להתמיד כל הדרך אל ההצלחה.
מתאמנת אחרת הגיעה לפגישה, כדי לבחון אפשרות של הקמת עסק למכירת ליין בגדים בהתאמה אישית.
היא סיפרה לי עד כמה העסק הזה מתאים באופן מושלם לסגנון החיים שרצתה לעצמה.
סדר היום של ניהול עסק כזה הלהיב אותה.
היה לה ברור שהיא מוכנה לתת מאה אחוז מאמץ ולהרוויח פחות בכדי לגרום למיזם שלה להצליח.
הרעיון השתלב עם תכניות אחרות שלה כי הוא כלל היבט דיגיטלי שהתאים לחלומה לגור באזור מרוחק.
שוב 3 פעמים כן, אך היה "לא" אחד, יצור בגדים מנוגד לתפיסת עולמה המינימליסטית המתנגדת לתרבות הצריכה.
למרות אהבתה הרבה לאסתטיקה, היא לא רוצה להשפיע לרעה על העולם על ידי הגברת היצור והצריכה.
עם המתאמנת החרוצה הזו התחלנו תהליך של בנית עסק עצמאי ודיגיטלי שהולם את ערכיה. כך היא תוכל להתחבר למוטיבציה הפנימית שלה ותאפשר לעסק שלה סיכוי גבוה להצליח.
לסיכום,
כל יעד שרוצים להגשים בין אם זה הקמת עסק חדש או פיתוח מוצר או שרות בעסק קיים, הסיכוי להגשים אותו יהיה גבוה יותר אם העשייה שלנו תהיה מחוברת למוטיבציה שלנו.
ככל שהיעד מעורר בנו עניין והולם את השאיפות הכלליות שלנו בחיים, כך ההתמדה מרגישה לנו כעשייה מהנה, מצמיחה ומפתחת.
ההתמדה היא זו שעושה את ההבדל בין הצלחה לכישלון.
איזה מאמר יפה וכל כך נכון.
אהבתי את הדוגמאות שהבאת, הן ממחישות ממש טוב את הכוונה.
איזה כיף לי שיש לי 4 כן 🙂
ברור שיש לך 4 כן, זה ממש ברור שאת במקום הנכון אהובה
בס"ד
יופי של שאלות!
עזרת לי גלית יקרה
כל כך שמחה שאת כאן – ימימה אהובה – תודה ובהצלחה:)